VerklighetenVera

|12 dage siden
    Castet rätt tufft men storyn kunde vart bättre, allmänt okej film

Gold Rollistan

Gold Trailer

Vilka skådespelare medverkar i Gold?

När det kommer till skådespelarensemblen i Gold, så är den stjärnspäckad med några av dagens mest kända namn inom filmbranschen. Huvudrollerna spelas av Matthew McConaughey och Edgar Ramirez, två skådespelare som båda har visat sin briljans på vita duken gång på gång. McConaughey, känd för sina ikoniska roller i filmer som Dallas Buyers Club och Interstellar, gestaltar den desperata prospektören Kenny Wells. Ramirez, som tidigare har imponerat i produktioner som Zero Dark Thirty och The Assassination of Gianni Versace, spelar den mer pragmatiske geologen Michael Acosta.

Utöver de två huvudrollsinnehavarna så bjuder Gold på ett stjärnspäckat biroller. Bryce Dallas Howard, som många förmodligen känner igen från serier som Jurassic World, har en roll som gift miljardär. Även den hyllade skådespelaren Corey Stoll, från TV-serier som House of Cards och The Strain, är med på resan. Andra stora namn som dyker upp är Toby Kebbell, Stacy Keach och Bruce Greenwood. Med tanke på den imponerande ensemblen finns det goda skäl att se fram emot starka skådespelarinsatser i denna drama-thriller.

För den som gillar att se kända ansikten på filmduken kommer Gold definitivt inte att blir en besvikelse. Kombinationen av McConaughey, Ramirez och de många andra talangerna ger förutsättningar för en fängslande filmupplevelse. Att se hur denna stjärnkonstellation lyckas gestalta de komplexa karaktärerna i en spännande berättelse om girighet och drömmar om rikedom, är en av de stora lockelserna med Gold.

Image Gold film online

Hur blev filmen Gold mottagen av kritiker och publik?

När det kommer till hur Gold mottogs av kritiker och publik vid sin release är bilderna något splittrad. Även om filmen lyckades locka en hel del biobesökare, så var den kritiska responsen något blandad. På recensionssamlaren Rotten Tomatoes hamnade exempelvis betyget på 38% baserat på 158 recensioner. Många kritiker lyfte upp de starka insatserna från främst McConaughey och Ramirez, men menade samtidigt att filmen som helhet inte riktigt lyckades nå sin fulla potential.

En del recensenter hyllade dock Gold och lyfte fram dess spännande berättelse och skickliga sätt att fånga människors girighet. Peter Travers från Rolling Stone kallade den "en pulshöjande thriller med en stjärnkraft som överväldigar". Andra, som Manohla Dargis på The New York Times, var mer negativa och ansåg att filmen var "tillrättalagd och opersonlig". Hos den breda publiken föreföll dock uppskattningen vara mer enhetlig. På den folksamma recensionsajten IMDB har Gold ett snittbetyg på 6,8/10, baserat på nästan 50 000 röster.

Sammantaget kan man säga att mottagandet var blandat men ändå relativt positivt. Många hyllade insatserna från den stjärnspelade ensemblen och berättelsens spänning. Men det fanns även de som tyckte att Gold inte riktigt lyckades nå sin fulla potential, trots vissa starka inslag. Oavsett vad man tycker om slutresultatet, finns det ändå en hel del som talar för att uppleva filmen på bio eller streamingtjänster som Swe-filmer.se. Med sina kända namn och spännande tema, är det en upplevelse många sannolikt kommer att uppskatta.

Vad är Gold för slags film?

Gold är en dramatisk thriller som utforskar människans ständiga jakt på rikedom och framgång. I grunden är det en berättelse om prospektören Kenny Wells (spelad av Matthew McConaughey) och hans osannolika resa mot att bli en av de mest framgångsrika guldletarna i modern tid. Filmen blandar spänningsmoment från äventyrsgenren med psykologiska inslag när den skildrar konsekvenserna av Wells girighet och desperation.

På ytan är Gold en film om jakt på fysiskt guld i den indonesiska djungeln. Men under dess pulserande yta gömmer sig en mer tankeväckande historia om människans obeslutsamma sökande efter materiell framgång. Den utforskar hur denna drivkraft kan få oss att agera både heroiskt och gränsöverskridande. Regissören Stephen Gaghan, känd för filmer som Traffic och Syriana, utforskar hur vår längtan efter guld (i både bokstavlig och metaforisk bemärkelse) kan påverka våra beslut och moraliska kompass.

Trots sitt allvarliga tema och dramatiska inslag, innehåller Gold även flera humoristiska scener som balanserar upp stämningen. McConaugheys karismatiska insats tillför både värme och komiska inslag i en annars mörk historia. Så medan filmen i grunden är en spännande thriller om en guldras äventyr, bjuder den även på psykologisk insikt och tankeväckande underhållning.

Vad handlar Gold om?

Gold kretsar kring prospektören Kenny Wells och hans partner Michael Acosta när de ger sig ut på ett desperat sökande efter rikdom och framgång. Efter att ha ärvt ett krisande gruvföretag från sin far, står Wells inför ruinens brant när han möter Acosta. Denne är en galen men briljant geolog som påstår sig ha hittat en av de största guldådrorna i modern tid - gömd djupt inne i den indonesiska djungeln.

Med sina sista besparingar investerar de två männen i en expedition för att undersöka Acostas upptäckt. Men deras resa blir snart en mardrömslik kamp mot naturens krafter, korruption och sina egna demoner. Trots de enorma riskerna tvingas de fortsätta in i det okända, drivna av en obändig törst efter det gyllene skatten som kan förändra deras liv för alltid.

I kärnan av Gold ligger en historia om människans djupaste begär - girighet, desperation och viljan att förverkliga den amerikanska drömmen till nästan vilket pris som helst. Det är en fängslande skildring av vad några går igenom för att nå framgång, men också en varning för de mörka krafter som kan frammanas av denna jakt.

Image Gold 2016

Var kan man se Gold stream gratis?

Den som letar efter möjligheter att streama Gold gratis online har ett antal olika alternativ att välja mellan. Ett utmärkt val är streamingtjänsten Swe-filmer.se som erbjuder filmen i sitt bibliotek utan extra kostnad för prenumeranter. Swe-filmer.se är känd för sitt breda utbud av kvalitetsfilmer och serier från olika genrer.

Ett annat populärt alternativ är att hålla utkik efter när Gold tillfälligt görs tillgänglig på olika streamingtjänster som ingår i deras roterande utbud. Tjänster som Netflix, HBO Max och Amazon Prime Video tenderar att lägga till och ta bort filmer regelbundet, så med lite tur kan Gold dyka upp gratis på någon av dessa plattformar.

För den mer otåliga filmälskaren finns det även vissa lagliga alternativ för att hyra eller köpa Gold digitalt från olika streamingtjänster och videotillhandahållare. Detta kostar en liten slant, men ger möjlighet att uppleva filmen direkt i hemmet utan någon väntan.

Vem regisserade Gold och hur påverkade det filmen?

Bakom Gold står den kände regissören Stephen Gaghan, en filmskapare med en imponerande meritlista. Gaghan är bland annat mannen bakom den Oscarsbelönade succén Traffic från 2000, samt den kritikerrosade Syriana från 2005. Med denna bakgrund hade han stor erfarenhet av att berätta komplexa, lagerrika historier med flera trådar när han tog sig an Gold.

Gaghans fingeravtryck syns tydligt på flera områden i filmen. Som så många av hans tidigare verk utforskar Gold de mörka sidorna av människans drivkrafter och ambitioner. Genom historien om Wells och Acosta gräver den djupt i teman som girighet, desperation och viljan att förverkliga drömmen om rikdom - till nästan vilket pris som helst.

Gaghan har också ett mycket skickligt öga för att fånga atmosfär och miljö på ett autentiskt sätt. I Gold tar han med oss på en mardrömslik expedition in i den indonesiska djungelns djup, full av faror och oväntade utmaningar. Denna skildring av den råa, ovälkomna naturen blir en tydlig kontrast till Wells och Acostas jakt på guld och lyx.

Gold är en fängslande dramathriller om två män som ger sig ut på ett desperat äventyr i jakten på rikedom och framgång. Med en stjärnspäckad ensemble och en spännande berättelse om mänsklig girighet, utforskar filmen de mörka sidorna av vår längtan efter materiell framgång. Oavsett om du streamar den på tjänster som Swe-filmer.se eller på andra håll, är det en upplevelse som kommer att få dig att fundera över priset för den gyllene drömmen.

Regisserad av den hyllade Stephen Gaghan, har Gold ett tydligt fingeravtryck från en filmskapare känd för att skildra komplexa teman och atmosfärer på ett mästerligt sätt. Med Matthew McConaughey i huvudrollen och en stark ensemble runt omkring, är det en production som bär de stora namnen väl. Så om du letar efter en spännande och tankeväckande filmupplevelse, är Gold definitivt värd att hålla utkik efter.

Lignende filmer til Gold

Betyg: 7 Antal stemmer: 1570