U Turn Recension

blåbärSky

|9 dage siden
    Intressant: ja. Fängslande: ja. Men bögar, transpersoner och stöd till flyktingar: nej. Synd, för den kunde varit värd en rekommendation, men den ÄR inte de.

|11 dage siden

U Turn Rollistan

När spelades U Turn in?

U Turn är en omtvistad kriminaldrama som släpptes 1997, regisserad av Oliver Stone. Filmen är baserad på John Ridleys debutroman "Stray Dogs" och producerades av Canal+ och Regency Enterprises. U Turn hade en stentuff inspelningsperiod med påstådd konflikt mellan Stone och skådespelarna, men trots utmaningarna gjorde filmen ett bestående intryck och har etsat sig fast som en kult-kriminell klassiker.

Filmen hade premiär i USA den 3 oktober 1997 efter att ha visats på filmfestivaler tidigare under året. Även om den inte blev en kritikersuccé på grund av den komplexa intrigen och de udda karaktärerna, hyllades U Turn för sina starka skådespelarinsatser och Stones karakteristiska regissörsstil. Filmen fick ett blandat mottagande av biopubliken, men många älskade den råa, svarta humorn och Billy Bob Thorntons berömda rolltolkning.

Idag betraktas U Turn som en kultklassiker inom neo-noir-genren och har lockat många nya fans sedan dess ursprungliga biopremiär. Även om den inte var en kassasuccé när den först släpptes, har dess rykte vuxit med åren och den anses nu som en av Oliver Stones mest distinktiva och kontroversiella filmer från 90-talet.

Image U Turn film online

Vilka skådespelare medverkade i U Turn?

U Turn stoltserade med en stjärnspäckad rollbesättning av några av 1990-talets största skådespelare. Huvudrollen som den bräckliga Bobby spelades av Sean Penn, en av samtidens mest hyllade aktörer som varit med i klassiker som Mystic River och Milk. Jennifer Lopez spelade den mystiska Grace och vände på Billy Bob Thorntons golvande rolltolkning som den elaka Rv-kommissarien Jake McKenna.

Flera andra namnkunniga skådespelare hade viktiga roller i filmen, inklusive Nick Nolte som Frank Booth, Powers Boothe som sheriffdepteraden, Joaquin Phoenix i en av sina första roller som Toby N. Tucker och Claire Danes som den rödhåriga Tondi. Filmen tjänade också på finstilt stöd som Michael Madsen, Billy Bob Thorntons sanna vän i verkliga livet, och veteranen Jon Voight.

U Turn var faktiskt den första stora filmen för både Jennifer Lopez och Joaquin Phoenix, vars rollprestationer var höjdpunkter i filmen och hjälpte att lansera deras framgångsrika karriärer. Overallt var U Turn en gedigen ensemble-ansträngning, med några av de främsta skådespelarna på 90-talet som leddes av stjärnor som Sean Penn, Billy Bob Thornton och Jennifer Lopez i hennes genombrottsroll.

Vad är handlingen i U Turn?

U Turn berättar en labyrintisk historia om girighet, lögner och mord mot bakgrunden av en liten stad med en stor hemlighet. Handlingen kretsar kring Bobby, en nedgången hasardspelare på rymmen som hamnar i den lömska lilla staden Superior, Arizona när hans bil går sönder i den brutala öknen. Medan han väntar på att få sin bil lagad, möter han den förföriska Grace vars make är den fruktade och råbarkade svartsjuke Rv-kommissarien Jake McKenna.

När Grace erbjuder Bobby pengar för att mörda sin man så han kan fly med henne, inträffar en serie av grymma händelser som blottlägger stadens sanna natur som en grym miljö för penningtvätt och annan kriminell aktivitet. Allteftersom den våldsamma handlingen eskalerar blir Bobby indragen i ett spindelnät av bedrägeri, hämnd och mord när fler hemligheter avslöjas om de olika karaktärernas förflutna.

U Turn svetsar ihop noir-element med svart komedi och intensiv action när Bobby tvingas kämpa för sitt liv medan han navigerar genom Superiors labyrint av korruption och moralisk förnedring. Med en rad skickliga karaktärsporträtt, ökande spänning och överraskande vändningar är U Turn lika fängslande som den är stötande, en osannolik berättelse om den mänskliga naturens mörka sidor.

Var kan man se U Turn stream gratis?

För fans som vill uppleva den omtalade kriminella thrillern U Turn finns det flera alternativ för gratis streaming online. En populär plattform är swe-filmer.se som erbjuder möjligheten att titta på U Turn gratis i hög kvalitet utan prenumeration. Sajten har ett stort utbud av filmer och TV-serier och uppdateras regelbundet med nya titlar.

En annan bra källa för att streama U Turn utan kostnad är olika gratisstreamingtjänster som VIDSRC och Popcornflix. Dessa tjänster är lagliga och finansieras genom annonser, så du kan njuta av filmen helt gratis så länge du inte har något emot några pop-ups eller videoannonser då och då.

För den som föredrar mer traditionella metoder finns U Turn också tillgänglig på vissa gratisstreaminglänkar och torrenttjänster online. Kvaliteten och uppspelningshastigheten kan dock variera beroende på källa. Oavsett vilken plattform du väljer är det viktigt att vara försiktig med anonyma eller olagliga strömningsalternativ för att undvika risker som virus eller juridiska konsekvenser.

Image U Turn 1997

Vem regisserade filmen U Turn?

Bakom kameran för den kontroversiella U Turn stod ingen mindre än den legendariske och prisbelönta regissören Oliver Stone. Den tre gånger Oscarsbelönade Stone var känd för sina oförglömliga biografer om verkliga historiska händelser som JFK, Född den 4 juli och Plutonen.

Men med U Turn utforskade Stone en mörkare och mer våldsam genre genom att anpassa John Ridleys härda neonoirroman "Stray Dogs" till film. Stone's detaljerade förberedelser och intensiva research visade sig när han kunde fånga den kvävande och suspekta stämningen i den lilla staden Superior, Arizona där filmen utspelas.

U Turn blev även en av de mer kontroversiella och utmanande produktionerna i Stones karriär. Ryktena om högljudd konflikt med medlemmar i ensemblen och påstådda sammandrabbningar med studion spred sig vida. Trots turbulensen kunde Stone dock upprätthålla sin kompromisslösa vision för filmen och slutresultatet är en distinkt Oliver Stone-upplevelse med alla hans kännetecken - mörker, våld och en djup skepticism mot det etablerade samhället.

Vad tyckte kritikerna om U Turn?

För säkert var inte alla kritiker imponerade när U Turn först släpptes på biograferna 1997. Många fann filmen alltför mörk, grov och uppskruvad för sin egen sold. Roger Ebert kallade den en "smutsig, överdriven, förvirrad pulpvåldsorgie" medan andra menande att den utdragna intrigen och överkliga miljöskildringen gjorde U Turn till en besvikelse.

Men U Turn fick också massor av beröm för sina briljanta skådespelarinsatser, särskilt från huvudrollsinnehavarna Sean Penn, Billy Bob Thornton och Jennifer Lopez i hennes genombrottsroll. Kritiker lovordade Stones fingervisning och de häpnadsväckande miljöerna och fotot. Vissa recensenter som James Berardinelli kallade faktiskt U Turn för en "fulländad film noir" och hyllade dess dystra, absurdistiska underton.

Med tiden har U Turn vuxit i anseende och anses nu som en udda, kultbetingad noir-klassiker. Även skeptiska kritiker erkänner att filmen är en unik, om än galen, vision från en av samtidens mest kontroversiella regissörer. Helt klart är U Turn en film som delar åsikter, men för fans av den mörka, syrliga neo-noir-stilen förblir den en omistlig upplevelse.

U Turn är en klassisk noir-thriller som fortfarande fascinerar och provocerar publik idag. Regisserad av den ikoniske Oliver Stone, utforskar filmen de mörkare sidorna av den mänskliga naturen mot en kvävande bakgrund av korruption och bedrägeri. Med stjärnspäckad rollbesättning ledd av Sean Penn och Jennifer Lopez, erbjuder U Turn en labyrintisk intrig full av överraskningar och svart humor.

Oavsett om du älskar den eller hatar den, är U Turn en oemotståndlig upplevelse som utmanar och trollbinder. Även om den inte var en kritikerfavorit vid sin release, har den vuxit till en kultstatuseposition bland filmälskare som uppskattar sin råa styrka och Stones kompromisslösa vision. För fans av den mörka neo-noir-stilen är det här definitivt en modern klassiker att upptäcka eller se om.

Lignende filmer til U Turn

Betyg: 7 Antal stemmer: 694